Trebala je to biti
još jedna utrka u mojem životu. Malo drugačija, ali ipak je to trka. Nekoliko
fotki na facebook-u, nekoliko lajkova, poruka i upisan maraton u mojem
sportskom životopisu trebali su biti rezime mog odlaska u Afriku na maraton u
Sahari, ali ova trka koja je sama po sebi posebna pala je u drugi plan. Nešto drugo postalo je bitnije, nešto što sam
tamo naučio. Ova utrka postala je lekcija o životu. Ova utrka skrenula mi je
pozornost da na svijetu još ima ljudi koji su sretni, ali iskreno sretni iako
nemaju ništa. Ali, krenimo ispočetka….
Hamdi s lijeve strane i njegov prijatelj |
Kao što sam u
ranijem blogu opisao svoja iskustva sa same utrke i kada su se emocije malo
smirile, misli mi se stalno vraćaju na ljude koje smo tamo ostavili. Ovo je
priča o njima. O predivnom narodu koji se zove Saharawi. Kažu da su dječji osmjesi nešto najljepše što postoji na
svijetu, ali vidjeti ove ljude, ovu djecu koja se smiju onako iskreno i koja su
uvijek vesela usprkos tragediji u kojoj žive mene je ostavilo bez riječi. Još i sada razmišljam o obitelji sa kojom sam
živio tjedan dana i o djecu koja su bila dio mojeg života. Razmišljam o
predivnoj i sramežljivoj Vitti, djevojčici od 9 godina koja je toliko tiha i
tako toplog pogleda da je to nemoguće riječima opisati, a kažu da imam dara za
pisanje i da mogu prenijeti emociju utrke i osjećaja oko natjecanja. Razmišljam
o četverogodišnjoj Safi koja je prava mala maza, ali koja nikako ne može doći
do izražaja pred svojeg brata Sahela koji je od nje stariji godinu dana i koji
je pravi mali vražičak koje je s jedne strane znatiželjan, a sa druge strane
toliko ljubomoran da mi je to ponekad smetalo. Razmišljam o ocu obitelji DaDa
koji nam je po cijele dane kuhao čaj koji se pije u tri slijeda (kažu da je
prva šalica čaja gorka kao život, druga kisela kao smrt, a treća slatka kao
ljubav) i koji je toliko sladak da sam sigurno napravio zalihe za jedno
pristojno razdoblje. Razmišljam o njegovoj supruzi Handi koja je trudna i koja
nam je kuhala sva moguća njihova jela (devino meso, devino mlijeko, cus cus i
dr.) iako nemaju niti vrta, a svu hranu dobivaju u obliku humanitarne pomoći i
njezinoj sestri Marian – profesorici arapskog jezika koja tečno govori španjolski
i koja je na 7 dana prekinula nastavu da može biti s nama i koja nam je
prevodila tako da smo mogli po cijele dane sa njima razgovarati i izmjenjivati
iskustva.
Sukejna, Vitta i ispred mene Safi |
Tko su Saharawi? Da bi se
shvatilo tko su oni treba zaći nekoliko desetljeća u povijest i opisati što se
u njihovoj povijesti događalo i zašto žive kao prognanici već 42 godine.
Davne 1884. godine Zapadna Sahara bila je
kolonizirana od strane Španjolaca i gospodarila je tim područjem sve do 1967.
godine kada je priznala Zapadnoj Sahari autonomiju i omogućila i priznala
Saharawcima pravo na referendum. Uz nekoliko pokušaja pobune protiv njih
početkom 70-ih godina prošlog stoljeća koji su svi bili ugušeni u krvi od
strane Španjolaca 10. 5. 1973. godine
osnovan je Polisario – politički i vojni pokret Saharawi naroda. Uz prešutnu
podršku Španjolaca Maroko kao susjedna država 6. 11. 1975. godine napada napalm
i fosfornim bombama područje Zapadne Sahare zajedno sa Mauretanijom te tisuće
Saharawaca napušta svoje domovine i odlaze u progonstvo u Alžir.
Međunarodni sud u
Haagu 16. 10. 1975. godine
proglašava pravo na referendum te 27. 2.
1976. godine Polisario proglašava Demokratsku Arapsku Republiku Saharawi.
Maroko u želji da zadrži zauzete pozicije u Zapadnoj Sahari počinje 1980.
godine graditi 2720 km dug betonski zid u kojem se na svakih 5 km nalazila
vojna utvrda, a oko zida postavlja milijune nagaznih bombi tako da je danas ovo
područje «najzagađenije područje nagaznim minama u svijetu» i procjenjuje se da
ih je preko 9 milijuna, a posebno opasnost čine vjetrovi koji tu pušu pa i same
mine uslijed pomicanja pijeska raznose po navedenom području tako da danas
nitko više tamo ne živi. Zid je gotov 1987. godine, ali vojne operacije i borbe
između Marokanaca i Saharawaca nastavljaju se do 1991. godine kada Polisario i
Maroko potpisuju mirovni sporazum prema kojem se Maroko obvezuje omogućiti
održavanja referenduma. Iste godine (29. 4. 1991. godine UN uspostavlja mirovnu
misiju – MINURSO kako bi se u miroljubivoj atmosferi održao referendum).
Iako je u 1992. godine
određen točan datuma referenduma on se nije održao te je to stanje potrajalo do
1999. godine kada je UN identificirao oko 85.000 glasača koji su trebali glasovati
na okupiranim područjima. Na taj broj Polisario pristaje, ali Maroko ne
pristaje. U cilju skretanja pozornosti na ovaj narod 27. 2. 2001. godine održan
je prvi Sahara maraton, te UN 2003. godine donosi «Bakerov plan» o autonomiji
Zapadne Sahare i održavanju referenduma na koji ponovno Polisario pristaje, a Maroko
ga odbija. Polisario u cilju poboljšanja odnosa sa Marokom pušta na slobodu
preko 400 marokanskih vojnika koje je držao u zarobljeništvu, a da bi nakon
toga Maroko 25. 5. 2005. godine u Al Ayounu grubo i u krvi ugušio mirovne
prosvjede.
Kažu da je «Arapsko
proljeće» 2010. godine zapaljeno «iskrom u njihovom kampu Gdeim Izik», a koje
je ugušeno u krvi.
Međunarodna borba Saharawi
se nastavlja do danas i oni su u potpunosti odbacili bilo kakav pokušaj vojnog
vraćanja svoje Domovine već međunarodnim pritiskom i skretanjem javnosti na
njihov problem pokušavaju vratiti svoj teritorij, a u tom pravcu je i
organiziran maraton u Sahari.
Njihov trud se
počinje sve više isticati na međunarodnoj sceni tako da je Europska unija 2016.
godine objavila da «Zapadna Sahara nije Marokanski teritorij i da je Marokansko
pripojenje Zapadne Sahare Maroku okupacija.»
Nekako se poklopilo
da je 27. 2. 2017. godine, dakle na sam dan osnivanja DAR Saharawi i dan nakon
održanog maraton Europski sud pravde donio odluku da ribolovni sporazum između
Španjolske i Maroka nije valjan.
Danas preko 120.000
ljudi živi u izbjegličkim kampovima, 150.000 u okupiranom području Zapadne Sahare,
a samo 80.000 ljudi živi na području koje pripada Saharawcima.
Glavno pitanje
nakon ovog mogu reći suhoparnog, ali tužnog nabrajanja godina i činjenica koje
se svakome nameće je: «Zašto tolika
borba za običan komad pustinje koja je toliko velika da ima mjesta za sve?»
Ono o čemu se radi
u cijeloj ovoj priči je da ovo nije posebno područje pustinje, gdje je pijesak
sitniji, a sunce toplije grije, već se radi o izrazito bogatom području koje je
i strateški na fantastičnom mjestu.
U vodama ispred
Zapadne Sahare nalaze jedna od najboljih ribolovnih područja na svijetu, a ispod
zemlje se nalaze najveće zalihe fosfata, od kojih se dobiva fosfor, a koji je
jedan od najbitnijih elemenata u vojnoj i poljoprivrednoj industriji.
Kako sam uvodno
rekao ovo područje je bilo prije svega bila španjolska kolonija i sigurno je da
Maroko ne bi izvršio agresiju da nije bilo prešutnog odobrenja Španjolske. Naime,
prešutni dogovor je bio da će Maroko 25 % ukupne proizvodnje fosfata davati Španjolskoj,
ako ona okrene leđa u trenutku napada. I to traje do danas.
Samu DAR Saharawi
priznalo je nekoliko afričkih država, ali niti jedna od europskih država koje
tako pokazuju na «papiru» podršku, ali ju ne konkretiziraju međunarodnim
priznanjem. Iako je to u ovom trenutku nebitno, jer Jugoslavije više nema ona
je 1984. godine priznala DAR Saharawi i time u ono doba pokazala svoju
odlučnost i autoritet barem među određenim državama svijeta.
Alžir kao susjedna
država prihvatila je te brojne izbjeglice i za dolar ili dva godišnje iznajmila
im dio svojeg teritorija tako da danas u Alžiru postoji nekoliko izbjegličkih
kampova od kojih su najpoznatiji Al Ayoun, Asaurd i Smara. Mi smo bili
smješteni u Smari koji je danas pravi grad u kojem živi preko 30.000 ljudi iako
je administrativno sjedište i mjesto gdje se nalaze sve bitne institucije
Saharawija Rabuni.
BORAVAK U SMARI
Do Smare se može
samo na dva načina, a to su ili pismeni poziv od strane domaćina koji poziv ide
preko Polisaria ili u sklopu organizacije koja organizira maraton u Sahari. Ja
sam letio od Zagreba preko Frankfurta do Madrida te je u Madridu bilo okupljanje
svih sudionika maratona. Od Madrida charter letom letjeli smo do Tindoufa –
grada koji se nalazi u Alžiru gdje smo sletjeli na vojni aerodrom i uz pratnju
alžirske vojske u konvoju krenuli smo prema Smari. Na izlazu iz grada alžirska
vojska se povukla te su nas pratili pripadnici Polisaria (oružje nije bilo
vidljivo) do samog kampa Smara tako da mislim da je to bilo više radi držanja
svih sudionika na okupu nego zbog neke stvarne prijetnje.
Dolaskom u kamp
podijeljeni smo u grupe i domaćini su došli po nas i odveli nas svojim kućama
na spavanje.
Davor Skeleđija, ja , Španjolci, Ian - Rumunj |
Ja sam bio u kući
sa Dancem koji je završio povijest i putuje po svijetu i piše o spomenicima. U
razgovoru sa njime dobivam podatke da je bio i na Ovčari, Srebrenici i ostalim
dijelovima svijeta te piše dnevnik o svojim putovanjima. Sa nama su bila i dva
Španjolca i to otac i sin koji su sudjelovali u snimanju dokumentarnog filma o
maratonu u očima osmogodišnjeg dečkića iz Španjolske te Nizozemac koji radi u
Libanonu. Šaroliko društvo se skupilo tako da nam tema nije manjkalo te su dani
doista prolazili u fantastičnom raspoloženju. Iz Hrvatske sa mnom je bio i
Davor Skeleđija – fantastičan dečko iz Zagreba, koji inače boluje od dijabetesa
(TIP 1) i koji je stojički podnio sva iskušenja koje takvo okruženje donosi, a
koji je imao dva cimera iz Španjolske tako da sam dosta vremena i sa njima
provodio s obzirom da su oni u kući imali Internet.
Nizozemac, Španjolci, Danac i ja |
S obzirom da se
nalazimo u samom srcu pustinje vode nema tako da ono malo vode što se dovozi
cisterna se vrlo oprezno troši. U opisu putovanja stajalo je da je organizator
omogućio jedno tuširanje i to nakon utrke, a za ostalo nije moguće. Međutim, «ukoliko
znate nekoga tko zna nekoga tko zna gdje i kako se može otuširati» onda je to
moguće i u više navrata. S obzirom da mi je voda bitna i da ne mogu preživjeti
bez tuširanja, a kako sam snalažljiv ubrzo sam našao «nekoga tko zna nekoga, a
tko zna gdje se može otuširati» tako da sam pored tuširanja nakon utrke uspio
obaviti još jedno tuširanje tako da mi boravak sa te strane nije teško pao.
Dnevne temperature
su oko 33 stupnjeva, ali su noći izuzetno hladne tako da smo spavali u vrećama
za spavanje i pokriveni velikim «duplim» dekama. Naravno, spava se na podu,
jede se na podu, pije se čaj na podu, sve se radi na podu. Kuće su im tako
napravljene da preko dana uopće se ne osjeti vručina tako da je boravak u njima
doista bio ugodan. Vrijeme u Smari je stalo prije 30-40 godina i mislim da su
svi Mercedesi E klase proizvedeni od 1970. do 1980. godine završili u Smari kao
i Land Roveri još starijih godišta.
Kada sam odlazio na
put moram priznati da uopće nisam znao gdje idem i nisam poznavao sigurnosnu
komponentu putovanja, ali boravkom u Smari mogu reći da je to izuzetno sigurno
i lijepo mjesto gdje se ljudi sa osmjehom pozdravljaju i gdje se bezbrižno može
šetati, jer nema onog tipičnog povlačenja za odjeću, nutkanju određenih proizvoda
ili bilo kakvog drugog nametljivog ponašanja.
Puno je priča koje
bi mogao napisati, ali najviše me se dojmio jedan Saharawac koji je ustrojio
biblioteku, zatim ljekarnu, dom za starije osobe te poseban dom za djecu sa
posebnim potrebama. Njegove riječi su da tu djecu treba integrirati u društvo i
samo integracija im može pomoći tako da oni danas imaju šivaču radionicu i
radionicu za izradu tapiserija. Iako svi jedu u blagovaonici vilicom i nožem
njegovo pravilo je da jedanput u 15 dana to se miče te se na sredinu sobe
servira cus – cus koji moraju jesti prstima, jer je to jelo i takav način
uzimanja hrane u njihovoj tradiciji. Kada su ga pitali što je po zanimanju on
je tako skromno rekao da je on samo pastir ovaca i koza, ali koji je želio na
neki način pomoći svojem narodu i sebi tako da je sam naučio pričati španjolski
i francuski. Njegov nadimak je Castro, a nadimak je dobio jer je u mladosti
imao veliku bradu kao Fidel Castro.
Castro |
Mogao biti tako
pisati i pisati, ali ono što me je posebno dojmilo je ta pristupačnost i
potreba djece da budu uz nas. Možda smo i mi njima «čudni» kao i oni nama i
možda je to razlog što smo se našli, ali doista svatko tko ode tamo kao prvu
stvar koju primijeti i ponese sa sobom doma je ljepota tih osmijeha.
Klinci doručkuju, a Dada u pozadini radi čaj |
Naša obitelj je
bila skromna. Oni u kući nisu imali niti TV, frižider, imaju jednu malu pećicu
i mislim da im je najvrjednija stvar koju su imali set za pravljenje čaja. Međutim,
usprkos toga dali su sve od sebe, omogućili su nam da osjetimo kako je to
živjeti tamo, a Mirian je bila tako dobra domaćica da nam je u dva navrata organizirala
nezaboravne zabave. Jednu na koju su došle sve njezine sestre i hrpa njihove
djece, a drugu na način da je ispred kuće u pijesku zapalila logorsku vatru te
je pozvala trkačice iz Alžira koje ujedno sviraju na bubnjevima i pjevaju te je
njihova pjesma potrajala dugo u noć. Naravno da nismo znali pjevati, ali
uživali smo u ritmičnosti pjesama i energijom kojom su cure pjevale. Ta zabava
potrajala je do 3 u noći i mogu reći da mi apsolutno nije žao što sam ostao
toliko budan. U želji da se našoj obitelji nekako odužimo dogovorili smo se da
ćemo im kupiti frižider te smo zadnji dan kada je bila zabava organizirali da
se frižider i doveze tako da smo im barem malo vratili na svemu onome što su
oni nama pružili.
Afrička noć uz ples, pjesmu i logorsku vatru |
Ovo je tako lijepo
iskustvo i ono što sam sam sebi rekao je da ću se svakako vratiti tamo. I to
već iduće godine, a kako pored maratonske utrke postoji i trke na 5, 10 i 21 km
volio bih da tamo iduće godine ne idem sam već da mi se još nekoliko osoba iz
RH pridruže.